OCD

Dziecko z Zaburzeniem obsesyjno – kompulsywnym ma stałe, niechciane myśli lub impulsy, które nazywane są obsesjami i najczęściej są nieprzyjemne i powodują duży niepokój. Dzieci cierpiące na OCD reagują na te obsesje kompulsjami. Kompulsje to zachowania lub rytuały wykonywane w celu uwolnienia od obsesji. Mogą one obejmować mycie, przestawianie, porządkowanie, gromadzenie, sporządzanie list, sprawdzanie i liczenie. OCD nie jest zaburzeniem osobowości ani słabością charakteru. Jest to poważne zaburzenie, które można skutecznie leczyć farmakologicznie.

Przyczyny OCD

Zidentyfikowano specyficzne nieprawidłowości w mózgu, które korelują z ekspresją objawów OCD. Badania sugerują, że OCD wiąże się z zaburzeniami neuroprzekaźnictwa między przednią częścią mózgu, zwaną korą oczodołu, a głębszymi strukturami zwanymi jądrami podstawy. Te dwie struktury mózgu wykorzystują przekaźnik chemiczny zwany serotoniną. Uważa się, że niższy poziom serotoniny w mózgu może powodować pojawienie się lub pogorszenie przebiegu OCD. Pacjenci, którzy przyjmowali leki zawierające wpływające na poziom serotoniny, wykazali poprawę.

Objawy OCD

• Wielokrotne sprawdzanie rzeczy
  • Ciągłe liczenie podczas wykonywania rutynowych zadań
  • Ciągłe przestawianie i ustawianie przedmiotów w precyzyjny sposób
  • Obrazy, słowa, bezsensowne słowa, obrazy o niepokojącej naturze
    „wskakują” do głowy wbrew woli danej osoby i nie można się ich pozbyć.
  • Gromadzenie przedmiotów bez widocznej wartości
  • Nadmierny lęk przed zanieczyszczeniem

Objawy OCD nie ograniczają się do wymienionych powyżej. Objawy są zróżnicowane i mogą występować w wielu kombinacjach. Dzieci, które cierpią na OCD, często mają również trudności z innymi codziennymi czynnościami. Mogą to być opieszałość, kunktatorstwo, perfekcjonizm, niezdecydowanie i zniechęcenie. Objawy OCD mogą się również nasilać podczas wzmożonych okresów stresu.
OCD nie jest uleczalne, ale można je kontrolować. Farmakoterapia i terapia behawioralna są najczęstszymi metodami leczenia OCD i są najskuteczniejsze, gdy są stosowane razem. Terapia farmakologiczna OCD obejmuje leki z grupy SSRI. Rokowania dla osób cierpiących na OCD, które są leczone, są bardzo dobre. Stan prawie 80% osób cierpiących na OCD znacznie poprawia się dzięki odpowiednim lekom i leczeniu behawioralnemu.

Według matki Łukasz „zawsze był lękliwym dzieckiem”, ale w ciągu ostatnich kilku miesięcy zaczął „bać się dosłownie się o wszystko”. „Nie wyjdzie z domu, dopóki nie sprawdzimy co najmniej 5 razy, że żadne urządzenie nie jest podłączone do prądu, gaz jest zakręcony i że włączony jest alarm. Boi się, że dom się spali. Wychodzenie rano do szkoły zajmuje nam 2-3 godziny z powodu wszystkich rytuałów, przez które musi przejść. To staje się prawdziwym problemem dla całej naszej rodziny – stwierdziła mama z ciężkim westchnieniem”.

Łukasz zgodził się z matką, że jest bardzo wylękniony i często angażuje się w zachowania rytualne, aby spróbować zmniejszyć swój lęk. „Zazwyczaj to niewiele pomaga, ale nadal czuję, że muszę robić te rzeczy”, powiedział mi. „Czuję, że jeśli ich nie zrobię, stanie się coś naprawdę złego.”

Po rozpoczęciu cotygodniowej terapii poznawczo-behawioralnej i ostatecznie dodaniu niewielkiej ilości leków, aby pomóc Łukaszowi kontrolować swoje myśli i zachowanie, on i jego matka odnotowali znaczną poprawę. Dzięki terapii nauczył się, jak przerywać swoje obsesyjne myśli oraz powstrzymać się przed koniecznością angażowania się w kompulsywne zachowania.